Uanset, om du har bestilt en rejse gennem rejseselskab, flyselskab eller et hotel, gælder der regler for, hvordan rejseudbyderen skal hjælpe dig i denne situation. Vi har lavet et overblik over de mest typiske situationer. I alle situationer er det en forudsætning for dækning på afbestillingsforsikringen, at årsagen til afbestilling er omfattet af de vilkår der gælder.
Pakkerejser
Danske rejseselskaber er underlagt pakkerejseloven. Rejsearrangøren skal derfor refundere hele rejsens pris hvis de aflyser din pakkerejse. Du skal kontakte rejsearrangøren, som kan hjælpe dig. Hvis rejsebureauet afviser at dække hele rejsens pris, skal du klage til pakkerejseankenævnet.
Flybilletter
Flyselskaberne har pligt til at refundere billettens pris, hvis de aflyser en flyafgang. Dette fremgår af den EU-lovgivning flyselskaberne, skal rette sig efter. Du skal derfor vente til afgangen bliver aflyst og derefter rette dit krav mod flyselskabet/ rejseportalen.
Mange selskaber tilbyder vouchers, gavekort eller cashpoints, men du har ret til at kræve pengene tilbage. Hvis flyselskabet ikke vil refundere billettens pris, skal du klage til Trafikstyrelsen.
Hvis Udenrigsministeriet fraråder rejser til din destination, men flyafgangen ikke bliver aflyst af flyselskabet, kan du anmelde dit krav til os. Det er vigtigt, at du beder flyselskabet om at refundere den del af udgiften, der vedrører skatter og afgifter, da vi alene dækker den del af udgiften, der ikke er dækket af flyselskabet.
Hotel, Airbnb og anden overnatning
Refusion for hotel, Airbnb og andet afhænger af betingelserne de enkelte ydelser er købt under. Du skal i første omgang rette dit krav mod udbyderen af ydelsen.
Udflugter, entrebilletter mv.
Har du betalt for udflugter, entrebilletter og lignende, skal du undersøge refusion, dér hvor du har købt ydelsen. Hvis de afviser dækning, fx fordi udflugten gennemføres eller det museum, du har købt entré til, stadig er åbent, så kan vi hjælpe dig.
Hvad hvis rejseudbyderen ikke vil dække?
Hvis rejseudbyderen, flyselskabet, Trafikstyrelsen eller pakkerejseankenævnet afviser dit krav helt eller delvist, skal du have dokumentation for det. Derefter kan vi hjælpe dig med den del, som rejseudbyderen ikke er forpligtet til at refundere.
Hvor længe skal jeg vente?
Det kan tage lang tid – op til flere måneder – at få svar fra både rejseudbyder og klageinstans, men hvis du har fulgt retningslinjerne anført ovenfor, og du stadig ikke har fået dit krav dækket af rejseudbyderen, så skal vi nok hjælpe dig. Du har 3 år til at anmelde et krav til os.
Hvis du ikke kan få dækning fra rejseudbyderen, jf. ovenstående, kan du anmelde dit krav til os. Det er dog altid forudsætning for dækning på din afbestillingsforsikring, at de vilkår, der gælder for at kunne afbestille rejsen, er opfyldt.