Køretøj

Anmeld din skade online ved at logge på Mit Bauta med dit NemID.

Når din anmeldelse er sendt, modtager du en e-mail fra os.

Glasskader
Anmeld kun skader på bilens ruder og glas, hvis der er en ansvarlig modpart, ellers kontakt Bauta Forsikrings Glasservice direkte på 43 22 98 73. Det vil være Carglass, der behandler skaden.

Log på Mit Bauta

Du kan også ringe til os i vores åbningstid - og vi opretter skaden med det samme.

 

Brug for vejhjælp:

  • I Danmark - Har du Bauta Vejhjælp, kan du kontakte Falck døgnet rundt på 70 15 55 00.
  • I Udlandet – Er du kaskoforsikret, kan du ringe til SOS International hele døgnet på 70 10 50 52.

Gode råd når du anmelder din skade:

  • På Mit Bauta skal du vælge den rigtige skadeanmeldelse. Læs også de vejledende tekster på skadeanmeldelsen.
  • Er dit køretøj kun ansvarsforsikret, anmeld kun skaden til os, hvis du har hel eller delvis ansvar over for en modpart. Har du ikke ansvaret, kontakt modpartens forsikringsselskab.
  • Fordelsværksted og lånebil vælger du i selve anmeldelsen. Du kan også ringe til os. (Du skal have kaskoforsikring for at gøre brug af fordelsværksted).
  • Vil du sende en e-mail til Bilskade – Klik på Kontakt os øverst til højre på siden og udfyld formularen (Skriv til os). Vil du anmelde en skade, skal du logge på Mit Bauta.
  • Vær opmærksom på, at der er enkelte filtyper, vi ikke kan modtage. Se hvilke filtyper vi kan modtage.

Ofte stillede spørgsmål når du vil anmelde en skade på din bil

Skal jeg også anmelde reparation og udskiftning af skadede ruder?

Du skal have en kaskoforsikring, for at du kan få dækket glasskader og stenslag.

Du kan ringe til Bautas Glasservice på 43 22 98 73. Du kan også bestille tid til reparation direkte på hjemmesiden hos Bautas Glasservice. 

Skal din forrude udskiftes på grund af stenslag, bliver du opkrævet normal selvrisiko, medmindre du har valgt at supplere kaskoforsikringen med selvrisikodækning.

NB: Du skal ikke udfylde en skadeanmeldelse, hvis du kun har fået en glasskade på bilen. Er der andre skader på bilen end glasskaden, skal du anmelde skaden til os via Mit Bauta.

Skal jeg selv afmelde mit stjålne køretøj?

Nej, hvis du er kaskoforsikret, afmelder vi dit køretøj, hvis det ikke er fundet efter 4 uger.

Vær opmærksom på, at det kan få betydning for din ret til erstatning/reparation, hvis du alligevel afmelder bilen via skat.dk, og bilen genfindes med skader efter denne afmelding. Det skyldes, at både ansvars- og kaskoforsikringen ophører på bilen fra afmeldingsdatoen.

Er din bil kun ansvarsforsikret, er det op til dig, hvornår du vil afmelde bilen.

Må jeg stille mit køretøj på værksted, før jeg har indsendt en skadeanmeldelse?

Ja, er du kaskoforsikret hos os, kan du til enhver tid stille køretøjet på værksted efter eget valg.

Husk at informere værkstedet om, at du er kaskoforsikret hos os, og at de skal kontakte Taksatorringen for at opgøre skaden inden reparationen starter.

Du skal anmelde skaden online til os efterfølgende via Mit Bauta. Du kan også ringe til os i vores åbningstid - og vi opretter skaden med det samme.

Skal jeg også anmelde skader, hvor det er en modpart, der er ansvarlig?

Ja, når du er kaskoforsikret, er det dit eget forsikringsselskab, der behandler skaden og efterfølgende retter krav til modpartens ansvarsforsikring.

Er du kun ansvarsforsikret, skal du selv henvende dig til modpartens forsikringsselskab, som skal behandle sagen.

Der er kun sket skade på modpartens køretøj, skal jeg også anmelde det?

Ja, du skal anmelde alle skader til os.

Selv om der kun er sket skade på modpartens køretøj, skal vi stadig tage stilling til kravet fra modpartens forsikringsselskab ud fra din skadesanmeldelse.

Kan jeg være sikker på, at kun den aktuelle skade på modpartens køretøj udbedres?

Det er altid uvildige taksatorer, der vurderer forsikringsskaderne for at sikre, at det kun er den aktuelle skade, som tages med i reparationen.

Hvor ser jeg, hvor meget jeg har i selvrisiko?

Du kan finde din selvrisiko sammen med policeoversigten under Mit Bauta her på hjemmesiden.

Vær opmærksom på, at der ved skader, hvor der kun er sket skade på modpartens køretøj, også opkræves selvrisiko.

Stiger prisen på min forsikring, hvis jeg har haft en skade?

Alle vores kaskoforsikringer (med undtagelse af kaskoforsikring på visse motorcykler) er fastprisordninger. Det betyder, at din pris ikke stiger, selv om du har haft en skade.

Dækker kaskoforsikringen lejebil eller lånebil?

Når du anmelder en kaskoskade online under Mit Bauta her på hjemmesiden, har du mulighed for selv at vælge fordelsværksted i skadeanmeldelsen. Hvis du ringer til os, kan vi også henvise til et fordelsværksted, som stiller en lånebil til rådighed i reparationsperioden.

Er en modpart ansvarlig, og har du udgifter på lejebil, er der tale om et personligt krav (afsavnskrav), som du skal rette direkte over for modpartens forsikringsselskab.

Du kan læse mere om afsavn på www.forsikringogpension.dk

Hvad er fordelene ved de fordelsværksteder, I er tilknyttet?

  • Vælger du et af de værksteder, vi anbefaler, får du bl.a. stillet lånebil til rådighed i reparationstiden.
  • Du får 100 fri km pr. dag i låneperioden ekskl. brændstof. Kørsel herudover koster max 2 kr./km. Selvrisiko ved skade udgør max 5.000 kr. Frikøb af selvrisiko ved skade kan tilkøbes og udgør max 75 kr. pr. dag, dog max 400 kr. Ved skade på lånebilen vil selvrisiko eller selvrisikoforsikringen være for egen regning.
  • Taksatorringen kontrollerer alle værksteder, vi har en aftale med. Værkstedet har forpligtiget sig til at udføre reparationen efter bilfabrikkens forskrifter. Reklamationsretten på reparationen udvides med 1 år ud over de 2 år, som er lovpligtigt, dvs. 3 år i alt.
  • Taksatorringen har udvalgt vores værksteder primært på baggrund af deres kvalitet og kundeservice.

Vær dog opmærksom på, at ved totalskade eller glasskade stilles der ikke fri lånebil til rådighed.

Må jeg ikke selv bestemme hvilket fordelsværksted jeg vil bruge. Og har I en liste med værksteder?

Ja – du kan selv bestemme. Men hvis du vælger et andet værksted, kan vi ikke give dig den forøgede reklamationsret og lånebil og sikre, at du får optimal service.

Valg af fordelsværksted
Når du anmelder en skade online via Mit Bauta her på hjemmesiden, har du mulighed for selv at vælge fordelsværksted i skadeanmeldelsen.

Hvis du ringer til os, kan vi også henvise til et fordelsværksted, som stiller en lånebil til rådighed i reparationsperioden.

Kurv: [ ]